вівторок, 12 жовтня 2021 р.

Чи отримають громади України 11,1 млрд. гривень?


Децентралізаційну реформу називають однією з найуспішніших серед тих, що впроваджувались в Україні. Мабуть, не даремно, адже у села, в яких за усі 30 років незалежності України не було ні доріг, ні світла, ні комфортних шкіл та закладів медицини, у яких можна отримати якісні послуги, завдяки реформі «вдихнули нове життя». Мешканцям громад вже не потрібно долати сотні кілометрів задля отримання довідок, сільські бібліотеки перетворюються у центри культури і дозвілля, де можна і книги почитати, і поспілкуватись один з одним, освоїти комп’ютерну грамотність, відвідати різнопланові гуртки. Муніципалітети докладають багато зусиль, аби мешканця жилось краще. Громади крокують маленькими кроками до великої мети.

З кожним роком держава перекладає на місцеве самоврядування все більше й більше повноважень. На жаль, передаючи повноваження, місцеве самоврядування не отримує достатнього фінансування на здійснення цих функцій. Таким чином громади постійно «викроюють» з місцевого бюджету кошти на здійснення переданих повноважень, натомість, забираючи ці кошти від інших, не менш важливих, проєктів.

Для прикладу для місцевих бюджетів України:

- - виплата заробітної плати непедагогічним працівникам закладів середньої освіти, утримання таких закладів, забезпечення навчального процесу; коштує 15,9 млрд гривень, оскільки напрямок виключено із освітньої субвенції.

- - фінансування державних соціальних гарантій, до прикладу на пільговий проїзд та зв’язок, ОМС необхідно 6,5 млрд гривень;

-  - утримання закладів профтехосвіти – це 7 млрд гривень;

- - фінансування комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я (не забезпечувалось за рахунок медичної субвенції, не передбачено і фінансування через НСЗУ) та ін.

Результат:

- - Якщо громада запланувала зробити ремонт 100 прибудинкових територій, проте з’явились повноваження, які не підкріплені фінансово, то кількість дворів, які зможе відремонтувати ОМС зменшиться.

- - Якщо громада запланувала закупити сучасне медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, проте подорожчала ціна на газ, а відповідно й подорожчали комунальні послуги (фінансування комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я не забезпечувалось за рахунок медичної субвенції, не передбачено і фінансування через НСЗУ – тому ОМС платить з місцевого бюджету), то повністю задумане не вдасться втілити в реальність.

За підрахунками АМУ, з 2015 по 2020 роки було передано на «плечі» місцевого самоврядування видаткових повноважень, незабезпечених фінансовим ресурсом, на суму 665,8 млрд грн. Асоціація міст України стоїть на сторожі місцевого самоврядування в Україні. АМУ завжди «голосно» відстоює позицію місцевого самоврядування. Вже довгий період Асоціація переконує центральні органи виконавчої влади, що задля посилення фінансової спроможності територіальних громад та зміцнення матеріально-фінансової бази необхідно передбачити поступове протягом 2022-2025 років збільшення частки зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів ТГ до 80 % для належного забезпечення виконання покладених на ОМС повноважень. Якщо, починаючи із 2022 року, відсоток зарахування ПДФО до доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад зросте із 60 % до 65 % – це дасть фінансовий ресурс в обсязі 11,1 млрд гривень.

30 вересня 2021 року відбулось засідання Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України за участі Президента Володимира Зеленського, на якому делеговані рішенням Правління Асоціації міст України Виконавчий директор АМУ Слобожан О.В., та мери підписали з Прем'єр-міністром України Шмигалем Д.А., Міністром розвитку громад та територій України Чернишовим О.М., Міністром енергетики України Галущенком Г.В., Заступником керівника Офісу Президента України Тимошенком К.В., Головою правління НАК «Нафтогаз України» Вітренком Ю.Ю. Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр.

Меморандумом задекларовано шляхи вирішення більшої частини питань, піднятих рішенням Правління Асоціації міст України від 8 вересня 2021 року, для вчасного початку опалювального періоду 2021/2022 року та безперервного надання в населених пунктах України послуг з теплопостачання. У підписаному документі також зазначено, що у Державному бюджеті України на 2022 рік погоджено збільшити частку ПДФО, що спрямовується до місцевих бюджетів територіальних громад (крім бюджету міста Києва) на 4 %, але не менше 11 млрд грн додатково.

Сподіваємось, що підписанти Меморандуму дотримаються зазначених у документі домовленостей і громади отримають більшу частку ПДФО до своїх бюджетів, а також зможуть забезпечити своїх мешканців теплом за доступними цінами.

Детальніше про Меморандум.


Автор публікації - Ксенія Гірчак
При використанні матеріалу, прохання вказувати на першоджерело.

Немає коментарів:

Дописати коментар