вівторок, 4 грудня 2018 р.

Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан про зміни, які стали можливими завдяки Асоціації міст України


26-27 листопада у Києві відбувся захід для регіональних ЗМІ - П’ятий Національний прес-клуб реформ «Децентралізація: результати, виклики і перспективи». Захід проходив в рамках реалізації Проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
Від Тернопільської області у заході взяли участь 4 представники ЗМІ та Виконавчий директор Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України Ігор Гірчак. Загалом в Києві зібралось більше 100 представників ЗМІ з усіх областей України.
Зі вступним словом до учасників звернувся Виконавчий директор Асоціація міст України Олександр Слобожан, який, зважаючи на останні події в Україні, роботу заходу розпочав із презентації «Деякі особливості правових засад діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану».
Виконавчий директор АМУ продовжив виступ питанням «Держбюджет 2019 року». Олександр Слобожан прокоментував зміни до Податкового та Бюджетного кодексів України, адже вони певним чином міняють взаємовідносини щодо бюджетного забезпечення територіальних громад. Окремо зупинився на змінах, які прийняли до Податкового кодексу України та до Бюджетного кодексу України, які стали основою для голосування Закону «Про Державний бюджет 2019 року»:
- Вдалось частково збільшити обсяг міжбюджетних трансфертів, що стосуються  медицини та освіти. У 2019 році майже  70 мільярдів гривень складатиме освітня субвенція, що в середньому на 12 % вище, ніж минулого року.
Виконавчий директор АМУ наголосив: «Нещодавно було опубліковано розпорядження Кабінету міністрів України «Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2018 році». Прийняття цього нормативно-правового акту спричинене дефіцитом освітньої субвенції та критичним станом виплат заробітних плат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти в окремих містах та об’єднаних територіальних громадах України. Асоціація міст України неодноразово зверталася до Прем’єр-міністра України щодо виникнення в багатьох громадах критичної ситуації з виплатою заробітної плати вчителям внаслідок дефіциту освітньої субвенції, та, у зв’язку з цим, необхідності перегляду обсягів освітньої субвенції на 2018 рік та внесення змін до формули її розрахунку».
Також АМУ надсилала до Кабінету Міністрів України інформацію про наявність нерозподілених коштів додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я до бюджетів міст та ОТГ. Ці кошти також можна спрямувати на збільшення обсягів освітньої субвенції для тих громад, які зіткнулися з її дефіцитом».
Коментуючи рішення Уряду, Виконавчий директор АМУ О. Слобожан відзначив:
«Асоціація міст України наполягає на розподілі залишків освітньої субвенції обласних бюджетів і категорично не підтримує перерозподіл за рахунок громад, які оптимізували мережу закладів освіти. Ми сподіваємось, що надалі перерозподіл коштів буде здійснюватись виключно за кошти обласних бюджетів»
- забезпечення медичної галузі у 2019 році буде мати свої особливості, але обсяг субвенції буде на рівні 70 мільярдів гривень.
Олександр Слобожан також зауважив: «У жовтні 2018 року Асоціація міст України доводила інформацію, що Кабінетом Міністрів було прийнято рішення про спрямування додатково у 2018 році 1,5 мільярди гривень на потреби медичної галузі. Було враховано такі цілі:
1. Погашення заборгованості по зарплаті громадам, де ця заборгованість виникла, і відповідні обласні державні адміністрації мали б отримати ці кошті і врегулювати цю ситуацію.
2. Лікування ниркової недостатності пацієнтів з хронічною нирковою недостатністю методом гемодіалізу.
3. Забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну.»
- Формула вирівнювання залишається без змін. «Ми вважаємо це значним досягненням Асоціації міст України, адже як в минулому так і в цьому році була спроба переглянути формулу. Зміна формули не стимулюватиме нарощення громадами власної податкової бази і може негативно  відобразитись на їх бюджетному забезпеченні», - коментує Олександр Слобожан.
- Асоціація міст України висловила своє зауваження і застереження щодо запровадження податку на виведений капітал. «Мінялася система оподаткування, а перегляд основних міжбюджетних трансфертів у Бюджетному кодексі не робився. У зв’язку з цим, могли бути значні втрати у місцеві бюджети від 6, 5 мільярдів гривень по розрахунках 2017 року до 12 мільярдів гривень, якщо брати оптимістичний прогноз 2019 року. Оскільки податок на прибуток би відмінявся і відповідно той податок, який заробляють КП і різні установи на території, які належать ОМС, вони б його не отримали. Окрім того податок на прибуток від підприємств інших форм власності, які зараховуються до обласних бюджетів теж міг бути втрачений, а це б дало перенавантаження на міста/селища/села, ОТГ, міста районного значення. Цю ситуацію нам вдалося уникнути. Законопроект не був підтриманий і відкладений, тому запровадження цього податку до перегляду системи вирівнювання між різними видами бюджетів, до запровадження компенсатору для місцевих бюджетів – не буде розглядатися», - зазначив Виконавчий директор АМУ.
- Були спроби відмінити два місцевих акцизи: акциз з тютюну (втрати могли б становити, за підрахунками АМУ, 2,7 мільярди гривень) та місцевий акциз з пального. О.Слобожан наголосив: «До 2020 року місцевий акциз з пального зараховується до місцевих бюджетів  відповідно до порядку визначеного Кабінетом Міністрів. Місцевий акциз з тютюну зараховується по тій системі, яка діяла раніше і підняття ставок  на ці продукти мало б збільшити надходження до місцевих бюджетів. Нам вдалось відстояти цю норму, ці два податки залишаються в розпорядженні ОМС».
- До Асоціації міст України надходило багато звернень щодо зарахування до місцевих бюджетів рентної плати за використання лісових ресурсів. О.Слобожан проінформував: «Обласні бюджети позбавлені цього податку, в свою чергу базовий рівень: районні бюджети, міста обласного значення, об’єднані територіальні громади отримали 37 % від цієї рентної плати. Інша частина буде акумулюватися в Державному бюджеті -13 % з цих коштів , які будуть акумулюватися в Держбюджеті, буде зараховуватись в спеціальний фонд , і йти на потреби, колись була соціальна програма Лісовий фонд. АМУ виступала за створення взагалі Лісового фонду та за те, щоб відсоток відрахування до місцевих бюджетів становив 70 %, але 37 % в порівняння, що було 0, ми вважаємо теж значним досягненням».
- Ще одне питання, яке стосується пільгового оподаткування земель Укразалізниці. У 2018 році була преференція і Укрзалізниця платила по занижених ставках плазу за землю і втрати місцевих бюджетів згідно офіційної Статистики в цьому році склали 1,2 мільярди гривень. О.Слобожан: «На наступний рік завдяки зусиллям нашого міжфракційного об’єднання, представнику Асоціації міст України Оксані Продан, ця пільга скасована. Урядовий комітет повністю підтримав пропозицію АМУ. ОМС з наступного року  зможуть запроваджувати нормальні ставки на оподаткування цих земель та позбавитись втрат у місцеві бюджети. Крі цього,  на пропозицію ОМС відбулось часткове збільшення цих ставок окремих ставок, в тому числі це буде стосуватись рентної плати за землю. Ми надаємо інструмент для ОМС, а вже кожен на своїй території буде передбачати яким чином йому легше співпрацювати з бізнесом, щоб не спричинити надмірне навантаження».
- Ще один важливий блок у Податковому кодексі, який стосується обміну інформацію між органом місцевого самоврядування та Державною фіскальною службою. АМУ за підтримки Агенства США з міжнародного розвитку розробила такий інструмент, який називається Муніципальний фіскальний реєстр. Реєстр створений для того, щоб громади могли обрахувати усі свої ресурси, які в них є в наявності з ціллю оподаткування та для більш ефективного їх використання. «Зараз запроваджується відповідна норма щодо прозорості обміну інформацією, адже ОМС скаржаться, що не отримують від ДФС інформації про платників податків, заборгованості. Таким чином ОМС не можуть впливати через відсутність інформації. Таку норму ми запровадили в Податковому кодексі і, сподіваємось, що буде покращено співпрацю, завдяки чому буде можливість боротьби з тінню органами місцевого самоврядування та залучення додаткових ресурсів (АМУ нещодавно видала посібник покликаний допомогти органам місцевого самоврядування підвищити ефективність діяльності у сферах контролю за додержанням законодавства про працю, урегулювання ситуації щодо конкурентних умов малого та середнього підприємництва, «детінізації » зайнятості та збільшення надходжень до місцевих бюджетів) », - Олександр Слобожан.
- У 2019 року штрафи за порушення законодавства про працю, накладені виконавчими органами міських рад міст обласного значення та рад об’єднаних територіальних громад, зараховуватимуться до відповідних бюджетів місцевого самоврядування.
- Спрощена система встановлення рішень про місцеві податки та збори. «На кінець року змінюється Податкове законодавство, відповідно необхідно потрібно пройти регуляторні процедури, але терміни не дозволяють це зробити, як наслідок -  йде втрата по місцевих податках і зборах. Або якщо рішення прийнятті вони оскаржуються суб’єктами господарювання в судовому порядку. Для цього ми внесли зміни в прикінцеві положення, щоб цього не відбулося і буде спрощена система. Аналогічні окремі норми будуть стосуватися Антимонопольного комітету. Діє новий Закон України «Про допомогу суб’єктам господарювання» і ОМС зобов’язані погоджувати будь-які рішення щодо надання фінансових ресурсів своїм комунальним підприємствам або при затверджені відповідних місцевих податків і зборів з Антимонопольним комітетом. У зв’язку з цим, що це дуже багато рішень, тривала процедура, багато ОМС скаржиться на затримки, про неможливість оперативно вирішувати проблему підтримки суб’єктам господарювання. Також інформацію про те, що, - продовжує Виконавчий директор АМУ, - на ініціативу Асоціації міст України Міністерством регіонального розвитку був розроблений порядок, який найближчим часом буде затверджений. Основні послуги, так званих «природних монополістів» у сфері ЖКГ, теплопостачання, водовідведення, водозабезпечення, благоустрою мають виключені з-під тих напрямків, які підпадають під висновки Антимонопольного комітету».
- Розширення повноважень ОМС обласного рівня по здійсненню місцевих запозичень. «Є значний грантовий портфель ресурсів, які готові надати різноманітні донорські програми або інвестори для інвестування в об’єкти як критичної інфраструктури, так і інші об’єкти спільної комунальної власності. Виклик був у тому, щоб обласна рада не прийняла рішення про взяття на себе місцевих запозичень з гарантією об’єктам цим комунального підприємствам за які потім у разі якоїсь негативної реалізації проекту, несла б відповідальність місцева рада, котра внесла свою частку цього майна, яке б піддавалося заставі. Наші пропозиції були враховані й обласні бюджети розширили повноваження в цій сфері», - О.Слобожан.

«Основною метою реформи є не формування об’єднаних територіальних громад, основною метою є забезпечення спроможності органів місцевого самоврядування надавати якісні публічні послуги громадянам. А об’єднання територіальних громади, формула вирівнювання, додаткова дотація, медична субвенція  і т.п. – це все всього лиш інструменти», - наголосив Олександр Слобожан. 

Про ці та інші зміни у відео


Автор - Ксенія Кара

Немає коментарів:

Дописати коментар