У 2017 році до загального фонду ОТГ надійшло 623,3 млн. гривень податків і зборів, що більше планових зобов'язань на 51,1 млн. гривень, а в порівнянні з фактичними надходженнями в 2016 році доходи громад зросли на 190,6 млн. гривень.
За виключенням трьох громад 33 ОТГ свої плани за доходами виконали і забезпечили збільшення надходжень до своїх бюджетів в порівнянні з 2016 роком на 44%.
Найбільшу частку в структурі дохідної частини ОТГ у 2017 році мали: ПДФО - 361,7 млн. Грн. Грн. Грн. гривень (58%), єдиний податок - 100,5 млн. гривень (16,1%), податок на майно - 79,3 млн. гривень (12,7%).
Податок на доходи фізичних осіб надійшов у 2017 році 361,7 млн. гривень, що до плану 323,4 млн. гривень становить 111,8%. У порівнянні з 2016 роком приріст надходжень даного податку становить 132,9 млн. гривень, або 58,1%. Як показує діаграма 5 «Структура дохідної частини бюджетів ОТГ в 2017 році» більша половина всіх надходжень до бюджетів ОТГ стає ПДФО, який є загальнодержавним податком, на величину якого місцева влада в частині ставки, податкових пільг, пропорцій розподілу надходжень, що закріплені централізовано тощо, не має безпосереднього впливу, а відтак, відносно швидко забезпечити приріст надходжень його в доходах ОТГ не можливо.Натомість, всі стимулюючі заходи впливу у вигляді створення робочих місць, підвищення інвестиційної привабливості території, запобігання виплаті заробітної плати у конвертах тощо,
А ось в частині місцевих податків і зборів, місцева влада має певну самостійність. Завдяки процесу децентралізації останніми роками місцеві податки та збори активно нарощують свою потенціал у забезпеченні заповнення бюджетів ОТГ, а частка єдиного податку та податку на майно у доходах 2017 р. Становить 16,1% і 12,7% відповідно. Приріст надходжень зазначених податків до фактичних надходжень у 2016 році відповідно становить 24,6 млн. гривень (35,6%) та 21,0 млн. гривень (36,1%). Отже, ефективні рішення місцевої влади з управління територією, її актуальні дії щодо індексації нормативної грошової оцінки земель та орендної плати, підтримка малих підприємців є надійним додатковим ресурсом для зростання доходів ОТГ.
Отримані громадами доходи забезпечили в 2017 році загальну позитивну тенденцію у частині фінансування видатків: своєчасно виплачується заробітна плата працівникам бюджетних установ у розмірах, встановлених законодавством, фінансуються енергоносії та комунальні послуги, що споживаються бюджетними установами, фінансуються інші витрати, необхідні для виконання бюджетними установами своїх функцій пріоритетні програми.
Наявність достатніх ресурсів у бюджетах ОТГ є запорукою того, що територіальна громада має можливість надавати більш якісні та різноманітні послуги своїм жителям, реалізувати соціальні та інфраструктурні проекти, створювати умови для розвитку підприємництва та залучення інвестиційного капіталу, розробляти програми місцевого розвитку та фінансувати інші заходи для всебічного покращання умов життя мешканців громади.
Сьогодні є всі підстави стверджувати про те, що реформа децентралізації виконує поставлені завдання щодо створення належної життєвої середовища для мешканців громад.
Автори статті:
Тетяна Чурілова - консультант з бюджетних питань Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України
Ігор Гірчак - виконавчий директор Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України
Автори статті:
Тетяна Чурілова - консультант з бюджетних питань Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України
Ігор Гірчак - виконавчий директор Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України
Немає коментарів:
Дописати коментар