середу, 6 червня 2018 р.

Асоціація міст України: необхідно прийняти рішення на законодавчому рівні задля уникнення можливого колапсу у сфері житлово-комунальних послуг


17-18 травня у м.Тернополі відбувалось засідання Секції Асоціації міст України з питань житлово-комунального господарства. Серед головних питань обговорювалося питання можливості виконання органами місцевого самоврядування та підприємствами – надавачами житлово-комунальних послуг вимог Законів України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та «Про житлово-комунальні послуги». Учасники засідання Секції констатували, що до цих Законів не прийнято необхідну підзаконну нормативно-правову базу. Окрім того, після прийняття відповідної бази органам місцевого самоврядування та підприємствам-надавачам послуг потрібний тривалий час для прийняття необхідних актів на місцевому рівні, а також здійснення інших кроків для реалізації норм Законів. За таких умов, введення в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та штрафних санкцій, передбачених Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» за надання комунальних послуг без забезпечення їх комерційного обліку, є передчасним. Тому представники органів місцевого самоврядування виступили з ініціативою щодо відтермінування введення в дію відповідних актів.

Якщо не відтермінують введення в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» колапсу у сфері надання та обліку житлово-комунальних послуг не уникнути. Справа у тім, що для реалізації норм цього закону необхідно розробити та прийняти 34 нормативно правових акти, зокрема: 19 постанов Уряду, 11 наказів Мінрегіону, 2 накази Міненерговугілля, 2 постанови НКРЕКП, які на сьогодні не прийняті! Це призведе до того, що з 10-го червня підприємства не зможуть надавати житлово-комунальні послуги за нормами вже не чинного закону, а для надання послуг за новим законом немає необхідної нормативної бази. – коментує консультант з правових питань Тернопільського регіонального відділення Асоціації міст України Максим Черкашин.

АМУ вважає, що єдиним шляхом вирішення цієї проблеми є відтермінування введення в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» на строк, достатній для розробки і прийняття необхідних актів.

Також потребує відтермінування введення в дію окремих положень Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».  Однією із основних вимог цього закону є стовідсоткове оснащення будівель, приєднаних до зовнішніх інженерних мереж, вузлами комерційного обліку.

За даними Мінрегіону на початок 2018 року фактичний рівень оснащення будівель приладами обліку є доволі низьким. Так, лічильниками теплової енергії  оснащено 79,9% будівель, холодної води -26,7%, гарячої води – 14,8%.

За попередніми підрахунками Мінрегіону, на забезпечення стовідсоткового встановлення  приладів комерційного обліку потрібно ще близько 4,6 млрд грн.

Ці витрати раніше передбачалися у складі тарифів на комунальні послуги,  а наразі - їх виключено зі структури тарифів. Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» передбачає, що заходи з забезпечення комерційного обліку в мають бути здійснені за рахунок внесків за встановлення обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку. Але, враховуючи відсутність підзаконної нормативно-правої бази до цього закону, таке джерело на сьогодні відсутнє. Отже, підприємства можуть забезпечувати встановлення лічильників виключно за власний рахунок або за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Через ряд негативних  чинників, станом на 01.01.2018 року збитки підприємств тепло- та водопостачання за 2017 рік склали 5,3 млрд грн (3,3 млрд грн по підприємствах комунальної теплоенергетики, 2,0 млрд грн по підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства); дебіторська заборгованість - 19,4 млрд грн, кредиторська заборгованість – 36,7 млрд грн.

Зрозуміло, що за такого стану підприємства не мають можливості виконати покладені на них законом зобов’язання за рахунок власних коштів (місцеві бюджети передбачили надання фінансової підтримки підприємствам на здійснення відповідних заходів у розмірі 8% від потреби, але це не забезпечує вирішення проблеми в цілому) і підпадають під покарання.

АМУ вважає, що для вирішення цієї проблеми потрібно законодавчо відтермінувати строки оснащення будівель приладами комерційного обліку.

Представник Голови АМУ у парламенті народний депутат України Оксана Продан з групою народних депутатів вже підготували та зареєтрували два законопроекти №8428 та №8429 від 05.06.2018, якими відтерміновується дія вищеназваних законів.

Також у парламенті зареєстровано законопроект №8424 від 04.06.2018 (автори народний депутат України А.Бабак та група народних депутатів). 

Асоціація міст України, висловлюючи стурбованість ситуацією, що склалася у сфері надання та обліку житлово-комунальних послуг, звертається до народних депутатів з проханням підтримати законопроекти, спрямовані на вирішення цієї проблеми, на засіданні Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та в сесійній залі.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар