АМУ, захищаючи законні права та інтереси місцевого самоврядування, активно залучається до законопроектної роботи. Зокрема, працює в профільних Комітетах Верховної Ради України над розробкою проектів майбутніх законів, надає свої експертні висновки та пропозиції до них.
Зміни до порядку використання земель оборони
2 листопада ц.р. у Комітеті ВРУ з аграрної політики та земельних відносин на порядку денному – питання використання так званих земель оборони, що використовуються для обслуговування потреб, зокрема, Збройних сил України.
На засіданні йшлося про розгляд проекту Закону (№6644), який може внести зміни до порядку використання такого типу земель. У запропонованій редакції документу передбачено, що землі оборони перебуватимуть виключно у державній власності і лише уряд може приймати рішення щодо зміни їх цільового призначення та порядку продажу. Дискусійною вважається пропозиція щодо внесення змін до Земельного кодексу та уповноваження центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями, правом розпоряджатися відповідними землями у винятковому порядку.
Такий спосіб впорядкування земель оборони, на думку АМУ, призведе до негативних наслідків, адже збільшиться кількість власників на такі землі, а, відповідно, ускладняться процеси їх узгодження та розпорядження. АМУ надав профільному Комітету відповідне зауваження до проекту.
Також розглядається проект Закону (№ 7059), яким пропонується змінити повноваження по реєстрації права власності на землю. Зокрема, йдеться про можливість вилучення з відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад питання реєстрації суб’єктів права власності, видачі їм відповідних документів про право власності, реєстрації права користування та оренди землі. Розгляд останнього законопроекту відкладено до наступного засідання Комітету, на якому АМУ відстоюватиме позицію щодо відхилення цього проекту Закону.
Відбулось засідання Громадської ради при Мінрегіонбуді
На засіданні Громадської ради при Міністерстві регіонального розвитку та будівництва України 4 листопада ц.р. проводився аналіз розробленої Міністерством цілої низки проектів Законів. Ці документи, за словами розробників, спрямовані на вдосконалення системи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, а тому потребують широкого залучення до їх обговорення громадськості та експертів. Представник АМУ також взяв участь у роботі засідання Громадської ради та, представивши позицію АМУ, надав свої пропозиції та зауваження до таких законопроектів.
Щодо проекту Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» сторони висловили намір продовжити роботу над вдосконаленням цього проекту, зокрема, з урахуванням домовленостей, досягнутих між АМУ та розробниками ще 3 листопада ц.р.
Стосовно законопроекту «Про місцеві державні адміністрації» АМУ надано свої зауваження стосовно дублювання частини повноважень місцевих держадміністрацій з повноваженнями органів місцевого самоврядування, зокрема, міст обласного значення.
Слід відзначити, що розробники проекту Закону «Про державну підтримку об’єднання сільських територіальних громад» відмовляються врахувати надані щодо цього документу зауваження. АМУ пропонує в контексті проекту поширити таку державну підтримку і на об’єднання сіл та міст. Відстоюючи свою позицію, представники міністерства зауважують, що таким чином «мова вже йде не про об’єднання, а про приєднання» і входить у межі регулювання іншого документу - Закону «Про адміністративно-територіальний устрій України» .
Проект останнього згаданого Закону розглянуто не було. Проте, представник АМУ на засіданні наголосив, що у запропонованій редакції проект Закону не матиме змоги вирішити назрілі проблеми місцевого самоврядування і може розглядатися лише частково та у скороченому вигляді як проект Закону «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою».
Вже в листопаді ц.р. планується внести згадані вище законопроекти на розгляд уряду, а до парламенту – у грудні ц.р. Підсумком засідання стало рішення про подальшу роботу над удосконаленням проектів Законів із урахуванням пропозицій та зауважень членів робочої групи.
Питання соціального захисту населення
На засіданні Комітету ВРУ з питань соціальної політики та праці 4 листопада ц.р. пріоритетною цікавістю для АМУ користувалася низка законопроектів.
Зокрема, проект Закону «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» передбачає, що витрати на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям забезпечуються за рахунок передачі відповідних коштів з державного до місцевих бюджетів. При чому, органи місцевого самоврядування з місцевих бюджетів та спеціально створених регіональних фондів соціальної допомоги можуть проводити доплати до суми соціальної допомоги, виходячи із затвердженого регіонального прожиткового мінімуму. Принциповим нововведенням у проекті Закону є порядок розрахунків шляхом заміни нарахування з «рівня забезпечення прожиткового мінімуму» на «розмір прожиткового мінімуму». На думку АМУ, така зміна, безумовно, вплине на розмір перерахувань, що здійснюються з державного до місцевих бюджетів для допомоги малозабезпеченим сім’ям.
Також розглядається можливість внесення змін до Закону України «Про прожитковий мінімум». Встановлений розмір у Законі розмір, у свою чергу, вплине на здійснення повноважень органами місцевого самоврядування у сфері соціального захисту населення. Адже встановлений розмір прожиткового мінімуму використовується при розрахунках коштів на соціальні допомоги.
Особливу увагу приділено проекту Постанови Верховної Ради України «Про систему соціальної підтримки населення (субсидії та пільги)» , яка передбачає створення єдиної мережі соціальних служб на базі Міністерства праці та соціальної політики та консолідованого інформаційного середовища для надання населенню соціальних послуг.На думку АМУ, така єдина база сприяла б перерозподілу повноважень органів місцевого самоврядування в сфері соціальних виплат на користь спеціально створених структурних підрозділів на місцевому рівні, які підпорядковувались би Мінпраці та відповідним місцевим держадміністраціям.
За результатами засідання Комітету вирішено було усі зазначені вище законопроекти відкласти для доопрацювання.
Бюджетний комітет не розглянув проект змін до закону про місцеве самоврядування
На розгляд Комітету ВРУ з питань бюджету серед іншого винесено проект про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування» , щодо якого Комітет не є головним. 3 листопада ц.р. засідання Комітету не відбулося. Проте, слід зазначити, проект Закону (№7088-1) напряму зачіпає інтереси місцевого самоврядування.
Так, в основу його покладена ідея щодо надання міській раді виняткового права приймати рішення щодо утворення та ліквідації районних у місті рад. Нагадаємо, у нинішній чинній редакції таким правом наділені і територіальні громади міст. У проекті також передбачено, що міська рада може у будь-який час до початку виборчого процесу прийняти рішення про ліквідацію районних у місті рад, що має наслідком ліквідацію відповідних виконавчих комітетів. Нагадаємо, що цей законопроект є альтернативним до проекту №7088 від 6 вересня 2010 р. та має багато спільних концептуальних положень з іншими законопроектами з цього питання.
Податковий кодекс стосується кожного
Не втрачає своєї актуальності обговорення проекту Податкового кодексу, який, нагадаємо, буде розглядатися у другому читанні 16 листопада ц.р. Наразі законопроект редагується з врахуванням пропозицій, яких надійшло від робочих груп народних депутатів близько 4500. На сьогодні опрацьовано 12 розділів, в тому числі ті, що стосуються місцевого самоврядування, а саме, – «Місцеві податки та збори» і «Плата за землю».
АМУ також надав свої зауваження по проекту податкової конституції щодо питань, які мають безпосереднє відношення до місцевого самоврядування. За результатами засідання Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики 3 листопада ц.р., Міністерству фінансів надано доручення щодо розгляду можливості передачі до місцевих бюджетів частини ресурсів, яка має надійти від сплати акцизного збору з метою використання їх на ремонт доріг місцевого значення.
Також Комітет вирішив більш глибоко вивчити позицію АМУ з приводу збору за місця для паркування транспортних засобів. Більш ґрунтовного дослідження потребує також, на думку представників Комітету, позиція АМУ щодо змін у сфері плати за землю. Йдеться, насамперед, про ті зміни, які призведуть до збільшення ресурсів місцевих бюджетів завдяки тому, що місцевим радам буде надано право встановлювати ставки та пільги по платі за землю.
Відмітимо, що позицію АМУ щодо передачі адміністрування місцевих податків та зборів органам місцевого самоврядування підтримує Державна податкова адміністрація. Такої підтримки поки що не знайшла пропозиція по запровадженню паркоматів. Окрім цього, АМУ пропонує розглянути можливість впровадження таких видів стягнень на користь держави як ярмарковий та рекламний збір.
Немає коментарів:
Дописати коментар